keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Fire fire



Tämä oli kyllä niin viimehetken joululahja, kuin voi vain olla. Aloitin aatonaattona ja loput tein valmiiksi aattona vain pari tuntia ennen lahjan antamista. Tai itse asiassa se piti antaa keskeneräisenä, metallisirkat jäivät meinaan puuttumaan, kun en tiennyt niiden oikeaa kohtaa.

This was a last minute Christmas present. I started to make that a day before I gave the present and finished it a couple of hours before I gave it to its receiver. And actually it wasn't quite finished at that time.

Idean pussiin sain syksyn Helsingin Messukeskusken Käsityömessuilta, missä näin kyseisiä suojapusseja myytävän. Ystäväni oli juuri harmitellut kun suojapeite "ei sopinut sisutukseen" (vaikka siihen ei oikeastaan kiinnitä huomiota, koska hän itsekään ei ollut muistanut sen olemassaoloa). Ei muuta kuin salaa mittoja sammutuspeitteen pussista, peitteet kun eivät ole standardin kokoisissa pakkauksissa. Unohdin vain metallisirkan paikan mitata, koska pussinhan pitää olla alhaalta avoin. Ja onneksi unohdin, muutoin olisin hölmönä iskenyt vain yhden sirkan pussista läpi ja kiinnittänyt siis etu- ja takapuolen yhteen. Mites sen suojapeitteen sitten olisi saanut siellä sisällä pysymään? :D

I got the idea from a fair in Helsinki where I saw these cover bags for fire blankets to sell. My friend had just said few days before that the fire blanket doesn't go with the interior of apartment (actually you don't even notice the existence of the blanket, my friend discovered the it then although it had been there a year). So I secretly measured the fire blanket. 


Päätin kirjoa pussiin kirjaimen S vanhalla fontilla. Ajattelin tekeväni työn ristipistoina. Hetken pisteltyäni, huomasin että kirjaimesta tulisi ihan epämuodostunut. Pellavan loimilla ja kuteilla ei ollutkaan sama tiheys. Koska halusin täydellisen ässän, päätin purkaa koko homman ja tehdä toiselle kankaalle. Mikä sinänsä olikin parempi vaihtoehto, koska halusin kankaan olevan kova valkoinen.

I decided to embroider a letter S with an old font (S= sammtuspeite as a fire blanket in Finnish). I thought to make it with cross stitches. After a while embroidery I noticed that the letter would be deformed. The looms and wefts of the linen hadn't the same density. Because I wanted the perfect S I unstitched everything and ended up to use painter white fabric which actually was a better color. 

Päätin toteuttaa työn koneparsinnalla(koska oli kiire). Piirsin ässän Solvylle ja sen läpi huristelin erisävysillä langoilla.

I sew the letter with the sewing machine (because I was on hurry). 


Kun kirjain oli valmis, huomasin että eipä osunutkaan puoliväliin kangasta. Hätäratkaisuna päätin ommella punaisen satiinitereen ja siirtää saumaa keskemmälle. Onni onnettomuudessa, mielestäni siitä tuli parempi näin!

When I had embroidered  the letter I noticed that it wasn't in the middle of the fabric. As a solution I decided to sew a red satin ribbon and move the seam to the front. I think it looks better this way. 


Lisäksi pussukassa on musta satiinivuori, koska kankaasta näkyi läpi. Tähän olen erittäin tyytyväinen ja se valmistuikin nopeaan.

Because the fabric was a bit see through I sewed a black satin lining. I'm very pleased and happy with this work and it was easy and quick to make. 


Ennen
Before

Jälkeen (metallisirkka puuttuu)
After (a metallic ring isn't attached yet)

3 kommenttia:

Nuuskis kirjoitti...

Hauska idea! :)

Heidi kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Heidi kirjoitti...

siis piti laittamani, että eikö vain olekin, ideahan ei ole omani :) Pitää itselle myös väsätä joku suojapeitto :)